تبلیغات
بیایید،بخوانید،ببرید - معرفی شرکت نوکیا؟؟!!!!!!
معرفی شركت نوكیا



نوکیا یک شرکت چند ملیتی در حوزه ارتباطات می‌باشد که برروی نقاط کلیدی مخابرات سیمی و بیسیم تمرکز کرده‌است. هم اکنون نوکیا بزرگ‌ترین سازنده تلفن همراه در جهان است.
همچنین این شرکت لوازم و تجهیزات مورد نیاز تلفن ثابت، ISDN، دسترسی به پهن‌باند، VoIP و WLAN را نیز تولید می‌کند.

ساختمان اصلی نوکیا در شهر اسپو یک در نزدیکی هلسینکی، پایتخت فنلاند، قرار دارد. مراکز تحقیقات نوکیا در سراسر جهان از قبیل پکن، بوداپست، بوخوم، پالو آلتو، کالیفرنیا و کمبریج، ماساچوست قرار دارند. کارخانه‌های بزرگ نوکیا در سالو، فنلاند؛ پکن، چین؛ دونگ‌گوآن، چین؛ چنای، هند؛ کوماروم، مجارستان و منطقه روهر در آلمان قرار دارند.
شاید عجیب به نظر رسد كه شركتی با سابقه 145 سال فعالیت، كه بیشترین آن در تولید كاغذ و چكمه های لاستیكی پشت سر گذاشته شده است، در دو دهه اخیر با كنار گذاشتن كسب وكارهای سنتی به مدرنترین حوزه فناوری اطلاعات (IT) یعنی ارتباطات راه دور روی آورد و از سال 1998 به بزرگترین تولیدكننده تلفن همراه در جهان تبدیل شود. این معجزه اما با تلاش مدیران آینده نگر و كاركنان خلاق «نوكیا» (NOKIA) رخ داده و هم اینك فراروی ماست. فروش 40 میلیون گوشی تلفن همراه توسط نوكیا در آن سال، اكنون به 250 میلیون دستگاه رسیده است به گونه ای كه از هر 3 تلفن همراه دنیا، یك دستگاه آن را این شركت تولید كرده است.

نوكیا از كجا آمد؟

شركت نوكیا قدمتی 145 ساله دارد. نوكیا در سال 1865 توسط فردریك ایدستام (FREDRIK IDESTAM) در فنلاند و در حوالی رودخانه نوكیا بنیان گذاشته شد و اصلی ترین تولیدات آن كاغذ و چكمه‌های لاستیكی بود. در آن سالها نوكیا به عنوان پیشتاز صنعت كاغذ، افتخار ملی فنلاند محسوب می شد، اما قطعا كسی نمی توانست بیندیشد كه یك قرن بعد با واردشدن شركت به صنعت ارتباطات راه دور، این افتخار به گونه ای دیگر ودر حوزه ای متفاوت وسطحی فراگیرتر تكرار وتجدید شود. «ایدستام» از همان زمان سیستم حفظ سلامتی كاركنان، آموزش و اسكان آنها را در برنامه خود گنجانده بود. در اولین سالهای قرن بیستم یعنی 1903، داماد او، گوستاو فوگلهلم (FOGELHOLM) رئیس شركت نوكیا شد و تصمیم گرفت در كنار تولید كاغذ و كفش، به تولید كابل و نیرو (برق) بپردازد. در آن زمان، نوكیا بیش از 250 مدل چكمه لاستیكی عرضه می كرد.

همسایگی شركت نوكیا با كارخانه پلاستیك سازی فنلاند (FRW) باعث گردید كه این كارخانه بعدها بزرگترین سهامدار نوكیا شود. پس از الحاق كارخانه كابل سازی در سال 1922 به آنها، هر سه شركت در سال 1967 «گروه نوكیا» را تشكیل دادند. كسب و كار گروه متولد شده، لاستیك، كابل، چسب و كاغذ، تولید برق و الكترونیك بود. در فاصله بین دو جنگ جهانی و كمی پس از آن به دلیل تهدیدهای خارجی، شركتهای جوان رشد كردند و هم چسب و كاغذ، هم كابل و سیم و هم برق و نیروگاه سهم بازار خوبی از فنلاند یافتند. در سال 1933 اولین سیم تایر خودرو توسط نوكیا تولید شد.
درسال 1977 كاری كایرامو (KARI KAIRAMO) رئیس گروه نوكیا شد و ضمن تاكید بیشتر بر ارتباط با غرب و حضور بیشتر در عرصه تولید نیرو و الكترونیك، تلاش برای بین المللی شدن شركت را آغاز كرد. این درحالی بود كه بعداز جنگ جهانی دوم، فنلاند به عنوان متحد آلمان مجبور به پرداخت غرامت به صورت كابل های برق تولیدشده توسط كارخانه كابل سازی به شوروی تا سال 1952 شد. پس از آن بود كه شوروی اصلی ترین شریك گروه نوكیا شد و حدود 20 درصد تولیدات شركت در دهه 60 به شوروی صادر می شد. در اثر سیاستهای كایرامو، به سه حوزه اصلی كار در گروه نوكیا، حوزه شیمیایی، پوششهای كف و تولید تلویزیون نیز افزوده شد. در دهه 80 نوكیا سومین سازنده بزرگ تلویزیون در اروپا شد.
زمینه تبدیل به نوکیا فعلی با تشکیل بخش الکترونیک در قسمت کابل‌ها در سال ۱۹۶۰ ایجاد شد. در سال ۱۹۶۷ این بخش به قسمت جداگانه تبدیل شد و شروع به تولید لوازم مخابرات کرد.
در سال ۱۹۷۰، نوکیا با ساختن Nokia DX۲۰۰ که یک سوئیچ دیجیتال تلفن بود، بیشتر در زمینه مخابرات درگیر شد.

در سال ۱۹۸۰ نوکیا یک سری از کامپیوترهای شخصی که میکرومیککو نام داشت، تولید کرد. گرچه قسمت رایانه‌های شخصی به شرکت ICL فروخته شد که این شرکت بعد‌ها یک قسمتی از فوجیتسو شد.

نخستین تلفن همراه

Mobira Cityman 200
نوكیا با سرمایه گذاری مشترك (J.V) با MOBIRA اولین گام را در عرضه تلفن همراه (MOBIRA CITYMAN) برداشت. قبل از آن عملا تلفن همراه فقط در خودرو نصب می شد. عرضه استاندارد NMT گوشی تلفن همراه توسط نوكیا، علت توسعه سریع این نوع تلفن ها محسوب می شود.
در سال 1985 یورما اولیلا (JORMA OLLILA) مدیرعامل فعلی شركت، به عنوان مدیر عملیات بین المللی به نوكیا پیوست. در این سال تنوع حوزه های كاری در نوكیا به اوج خود رسیده بود به گونه ای كه این گروه در 180 حوزه كسب و كار مشغول فعالیت بود. به همین دلیل یكی از اهداف نوكیا در دهه 90 كاهش تعداد كسب وكارهای مختلف و متفرق بود.
در سال 1989 با واردشدن نوكیا به عرضه سیستم های شبكه ای، اولین شبكه GSM به یك شركت رادیویی فنلاندی فروخته شد. نوكیا طی دهه 90، شبكه های GSM را به 90 اپراتور در سراسر جهان عرضه كرد. سرمایه گذاری نوكیا در فناوری دیجیتالی GSM از عوامل موفقیت شركت محسوب می شود. نوكیا اولین تلفن همراه GSM مدل 1011 را در سال 1992 روانه بازار ساخت. این تلفن، پایه ای برای طراحی مدل های بعدی شد.

در سال 1994، یورمااولیلا مدیرعامل شركت، عناصر كلیدی استراتژیك شركت را چنین اعلام كرد: «كسب وكارهای قدیمی را رها كنید و به شدت روی ارتباطات راه دور تمركز كنید». درهمین سال، نوكیا سری تلفن های همراه 2100 را تولید كرد كه بیش از 20 میلیون دستگاه از آنها فروش رفت. در سال 1998 نوكیا رهبر جهانی در تلفن‌های همراه شد. سال بعد، دستیابی به اینترنت بی سیم جهانی به عنوان یكی از اهداف شركت مطرح گردید و سپس اولین تلفن (WIRELESS APPLICATION PROTOCOL)WAP مدل 7110 عرضه شد. سال 2000 نوكیا با عرضه تلفن همراه 9210 با صفحه نمایش رنگی به میدان آمد و دو سال بعد تلفن های دوربین دار از سوی نوكیا به بازار عرضه گردید.

استراتژی

شركت نوكیا در سال 1993، «راه نوكیا» (THE NOKIA WAY) را به عنوان بیانیه استراتژی و ارزشهای خود ارائه كرد. این بیانیه هر سال بازنگری می شود. پایه های این استراتژی عبارت است از مسئولیت اقتصادی، مسئولیت زیست محیطی و مسئولیت اجتماعی.

مأموریت

شـــركت نوكیا در سال 1993 شعار «ارتباط انسانها با یكدیگر» ( CONNECTING People) را برگزید. این شعار بیانگر سهم نوكیا برای خلق ارتباطات بدون سیم بین مردم است. نوكیا امیدوار است با ارتباط دادن افراد به یكدیگر، نیاز اساسی انسان برای برقراری ارتباطات اجتماعی را پاسخ دهد و بین مردم واطلاعات موردنیاز آنها پلی برقرار سازد. یورما اولیلا مدیرعامل شركت می گوید: «مأموریت ما مرتبط كردن انسانها با یكدیگر است. این بیش از یك عبارت تبلیغاتی است. این نشان می دهد ما چه می‌كنیم و چه نفعی به مشتریانمان می رسانیم. كه هستیم و چه چیزی ارائه می دهیم. این قطب نمای ماست. ما از آن به عنوان موتور محرك كسب وكار خود درجهت ارائه ارزش به مشتریانمان استفاده می كنیم».

ویژگیها

در اولین سالهای قرن بیست ویكم، نوكیا به دو گروه كسب و كار تقسیم شد: تلفن های همراه و شبكه ها. در كنار این دو حوزه، یك مركز تحقیقات مستقل (N.R.C) و سازمان سرمایه گذاری های مشترك (N.V.O) نیز وجود دارد. ساختار جدید گروههای كسب وكار در نوكیا عبارت است از:
1 – تلفن همراه؛ 2 – شبكه ها؛ 3 – بخش سازمانها؛ 4 – محیطهای چندرسانه ای.
فرهنگ و ارزشهای سازمانی
«ارزشهای نوكیا» جزء كلیدی «راه نوكیا» محسوب می شود. بیانیه ارزشهای نوكیا درقالب NOKIA CODE OF CONDUCT در 1997 منتشر گردید و آخرین ویرایش آن در سال 2005 صورت گرفت. سه پایه اصلی فرهنگ سازمانی و ارزشها در نوكیا عبارت است از:
1 – رضایت مشتری؛
2 – احترام به انسان؛
3 – یادگیری مستمر و كاربردی.

این ارزشها، كاركنان را در سراسر جهان به حركت وامی دارد. نوكیا بر این باور است كه با این ارزشها می تواند محیطی خلق كند كه كاركنان احساس كنند انگیزه و ارزش و آرامش دارند. نوكیا دارای یك ساختار تخت و شبكه‌ای و غیرسلسله مراتبی است كه سرعت وانعطاف پذیری لازم در تصمیم گیریها را میسر می سازد. در نوكیا هركس می تواند اشتباه كند. باتوجه به بازبودن فضای شركت، برای كاركنان فرصت مساوی در طرح ایده های جدید و ریسك پذیری فراهم است.

منابع انسانی

تعداد كاركنان شركت در سال 2002، 51 هزار و 748 نفر و در سال 2005، 55 هزار و 505 نفر بوده است. از این تعداد 41 درصد در فنلاند و بقیه در سایر نقاط جهان مستقر هستند. در سال 1987، 70 درصد كاركنان در فنلاند حضور داشتند. حدود نیمی از كاركنان در محدوده سنی 40 – 30 سال و حدود 73 درصد آنها كمتر از 50 سال سن دارند. در زمینه منابع انسانی، شركت نوكیا توجه به ارزشهای سازمانی، بازبودن فضای كار، توسعه شغلی، مدیریت عملكرد، تنوع و موازنه بین كار و زندگی را عوامل بسیار مهم در جذب، نگهداری و انگیزش كاركنان می داند. نوكیا درعملكرد و رضایت شغلی وكیفیت زندگی كاركنان به موازنه بین محتوای كار وعلائق و نیازهای كاركنان می‌اندیشد.
اولیلا مدیرعامل شركت در زمینه اثرات مثبت و موثر تنوع نیروی انسانی در شركت می گوید: «ما به سمت دنیای متحرك (MOBILE WORLD) می رویم كه در آن انسانها درهر جا و هر زمان توانایی برقراری ارتباط با اطلاعات نامحدود را خواهند داشت. این بدان معناست كه بازار ما «جهان» است، بنابراین تنوع نیروی انسانی، عرصه مهمی از كسب وكار ماست. بهترین افراد را می توان از ملیتهای متنوع و زمینه های فرهنگی متفاوت برگزید. ما باید تنوع بازار را در سازمان خود متجلی و منعكس كنیم تا مطمئن شویم كه نیازهای همه مشتریانمان را درك می كنیم. برای موفقیت در بازار متنوع، خلاقیت عامل كلیدی است. تیم های متنوع خلاق تر هستند و راه حلهای بهتری برای مسائل پیدا می كنند تا تیم های یكدست وهمگن».

شركت نوكیا نشستی سالانه به صورت جهانی برای كاركنان خود ترتیب می دهد كه به عنوان «به شما گوش فرامی‌دهیم» (LISTENING TO YOU) معروف است و شركت از این راه بازخورد خوبی از كاركنان به دست می‌آورد. همچنین سیستم «از منابع انسانی بپرسید» (ASK HR) در شركت برقرار است كه پرسشهای مكتوب كاركنان درزمینه منابع انسانی، همواره پاسخ داده می شود.

فناوری و R&D

در دهه 1980، كایرامو قهرمان فرهنگ سازمانی و جامعه اطلاعات محور بود و می خواست كه در آموزش و تحقیقات سرآمد باشد. پس از سال 1993، تحت رهبری او، تمركز و توجه به موضوع تحقیق و توسعه و فناوری برجسته شد. آنچه شركت نوكیا را سرآمد صنعت ارتباطات راه دور كرد موفقیت در فناوری های دیجیتالی NMT وGSM در تلفن همراه بود. طراحی پلت فورم نرم افزاری سری 60 كه بیش از 60 درصد سازنده های تلفن همراه تاكنون تحت امتیاز آن كار می كنند گام مهمی در توسعه شركت بود. فناوری نسل سوم شبكه ها برای تلفن همراه، WCDMA است كه توسط نوكیا طراحی و عرضه شده است. نوكیا اولین طراح قابهای قابل تعویض تلفن همراه درجهان و مبدع و عرضه كننده محصولات جانبی آن است.
تحقیق و توسعه (R&D) در نوكیا با مشاركت دانشگاهها و سایر شركتها انجام می شود. در پایان دهه 90 یك سوم كاركنان نوكیا در بخش تحقیق وتوسعه در 44 مركز و 12 كشور – علاوه بر مركز تحقیقات نوكیا – كار می كردند. در ابتدای سال 2005، 20 هزار و 722 نفر یعنی حدود 37 درصد كاركنان درمراكز تحقیق و توسعه در سراسر دنیا كار می كردند. در این سال، نوكیا 8/3 میلیارد یورو یعنی 8/12 درصد فروش خالص خود را صرف R&D كرده است. این رقم در سال 2002، 10 درصد و در سال 1980، 2 درصد بوده است.
مركز آموزش نوكیا نیز به منظور تكمیل اهداف و فعالیتهای مركز تحقیقات نوكیا تشكیل شده است كه در آن خط‌مشی آموزش بین المللی تعیین شده و آموزش فناوری و ارتباط با دانشگاهها انجام می شود. بسیاری از كاركنان نوكیا درحین كار، مدارك بالاتر تحصیلی گرفته اند و اكنون با حمایت وزارت آموزش فنلاند، دانشگاه نوكیا تاسیس شده است.

كیفیت

شركت نوكیا، كیفیت را به منزله كلید بهره وری، سودآوری و افتخار می داند و آن را در سه بعد جستجو می‌كند: فرایند، محصول و مدیریت. كیفیت درهریك از این ابعاد مفهوم خاص خود را دارد و برای دستیابی به موقعیت رقابتی در سطح جهان، كیفیت درهمه این ابعاد باید رعایت شود. تعهد به بهبود كیفیت یك فرایند مداوم و قلب هر فعالیتی محسوب می شود كه در نوكیا صورت می گیرد. رمز حفظ موقعیت رهبری و رقابتی نوكیا درجهان جلو بردن موازی ومتوازن كیفیت و نوآوری است.
در بعد فرایند:
هرچه كیفیت در فرایندها بهبود یابد، بهره وری كاری افزایش می یابد. كیفیت در فرایند وسیله ای است برای ابداع راههایی برای مدیریت پیچیدگی. به عبارت دیگر پیچیدگی، پایه اولیه نوآوری و ابداع است.
در بعد محصول:
كیفیت در محصول یعنی تاثیر مثبت گذاشتن بر تجربه و درك مشتری.
در بعد مدیریت:
كیفیت برای هم سطح كردن نوآوری و بهبود بهره وری امری حیاتی است. رویكرد نوكیا، مدیریت فرایند و تركیب كردن تولید اقتصادی با چابكی ازطریق مدیریت مدولار است.
نوكیا در یك نگاه
نوع شرکت: سهامی عام
تأسیس: ۱۸۶۵، فنلاند
دفتر اصلی : فنلاند ، کایلانییمی ، اسپو
سابقه: 145 سال
مؤسس: فردریك ایدستام
زمینه فعالیت: ارتباطات
محصولات: گوشی تلفن همراه، رایانه‌های چندرسانه‌ای، بازی‌های موبایل، شبکه‌ها، سیستم‌های بیسیم، خدمات بیسیم داده، دستگاه‌های صوتی بیسیم، سوئیچ‌های بیسیم، لوازم جانبی
فعالیت اولیه: تولید كاغذ و چكمه های لاستیكی
فعالیت كنونی: فناوری ارتباطات راه دور و تلفن همراه
درآمد 5 میلیارد و 488 میلیون یورو (۲۰۰۶)




Admin Logo
themebox Logo